Welkom op de enige echte zoo-reisgids van De Rafiaanse Zoo! Hier vind je beoordelingen en tips over bijna vijftig Europese dierentuinen. Rechts vind je een kaart met links naar alle dierentuinen beschreven op deze pagina. Elke dierentuin wordt uitgebreid beoordeeld in verschillende rubrieken. Veel lees- en zooplezier!

vrijdag 20 november 2015

GaiaZOO, Kerkrade

Algemeen
Openingsjaar: 2005
Aantal diersoorten: ca. 140
Oppervlakte: ca. 25 ha
Iconische diersoorten: veelvraat, muskusos, dwergnijlpaard, Europese lynx
Topattracties: Taiga, Rainforest, Limburg, Savanna
Aantal bezoeken: 2 (2012, 2017)
Bespreking
GaiaZOO is een dierentuin zoals ik ze graag heb. De opzet is niet al te ingewikkeld, ze bieden speciale soorten aan waar grotere tuinen niet aan beginnen, de verblijven zijn zowel ruim als mooi en er zijn mooie, grote kweekgroepen te zien. Ze missen wel historie. Om nog eens terug te komen op de verblijven: de saki's/trompetvogels, de capy's, de doodshoofdaapjes, de savanne, de muskusossen, de bevers, de gorilla's, de cheetahs, de przewalski's, de wasberen/stinkdieren, de grote Amerikaanse doorloopvolière en natuurlijk de berberapen, Allemaal simpele maar prachtige verblijven. Er zijn er slechts weinig die ik niet goed vind. Ga maar eens door de ZooChat Gallery, en je zal veel mooie voorbeelden vinden.
Van de vier gebieden (Taiga, Limburg, Rainforest en Savanna) spreekt de Taiga mij het meest aan, het staat ook voor het karakter van GaiaZOO: ze doen iets nieuws wat niemand anders in de regio heeft met bijzondere dieren: nerts, muskusos, veelvraat, boshondjes (in Rainforest),... Veel grote dierentuinen houden die soorten niet.
Na mijn eerste bezoek hoopte ik dat ik spoedig weer zou teruggaan. Het is lang uitgesteld geweest (opeens kwam Blijdorp roet in het eten gooien), maar ik ben er uiteindelijk toch nog eens geraakt.

Niet te missen:
Taiga: Dit themagebied is mijn favoriet en symboliseert het beste waar GaiaZOO voor staat. Mooie en grote verblijven, en natuurlijk bijzondere, onbekende soorten die je anders nooit ziet. Muskusossen, nertsen en veelvraten voorop. En ook het Taiga-thema zelf is best uniek.
Rainforest: Origineel regenwoudgebied met onder meer een mooie doorloopvolière en best wat primaten, die in leuke verblijven zitten. De boshondjes zijn vedetten.

Het plekje
Ik ben in het rijtje van leuke verblijven bewust één overgeslagen: dat van de veelvraten. Ze kweekten voor het eerst als Nederlandse dierentuin met deze soort in 2010, momenteel leven één mannetje en één vrouwtje in dit verblijf. Er zijn twee uitkijkhutten om dit prachtige verblijf te bekijken (één ervan heeft een aquarium). De soort en het niveau van het verblijf maken dit één van dé hoogtepunten van de zoo. (Als je de veelvraat een beetje deftig ziet. Een slapend hoopje vacht maakt het verblijf al meteen wat minder.)
Foto van ZooChat Gallery.
De tip
Mijn tips zullen vaak zijn om verschillende keren langs hetzelfde te gaan. Ga 's avonds bv. nog eens langs de Taiga, misschien zie je de otters en nertsen wel actief, twee soorten die je anders misschien niet of nauwelijks te zien krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten